Tahukah
anda mengenai urusan pembaharuan lesen memandu kenderaan kini lebih mudah
selepas Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengumumkan bahawa urusan itu boleh
dilakukan secara dalam talian?
MyJPJ
merupakan aplikasi mudah alih Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia yang
membolehkan orang awam melakukan transaksi atau urusniaga menggunakan telefon
pintar (smartphone).
Pembaharuan lesen memandu dan lesen kenderaan motor secara
dalam talian ini sudah mula dibuka pada 16 Oktober 2023 lalu. JPJ telah
memperkenalkan sistem pembaharuan ini selaras dengan norma baharu dan misi ke
arah mendigitalkan perkhidmatan sedia ada jabatan tersebut.
Tambahan pula, bermula 2 Februari 2024, orang awam boleh
memperbaharui Lesen Memandu Malaysia (LMM) dan Lesen Kenderaan Motor (LKM)
secara digital melalui aplikasi MyJPJ. Pengguna hanya perlu muat turun
aplikasi MyJPJ melalui di Google Play, Apple Apps Store & Huawei
AppGallery.
Fungsi baharu ini akan memudahkan orang awam dalam
urusniaga memperbaharui LKM dan LMM secara digital yang akan menjimatkan masa iaitu
tidak perlu menunggu lama di kaunter dan menjimatkan kos kepada pengguna termasuklah
kos pengangkutan, tol dan parkir serta dapat mengurangkan kesesakan urusniaga
secara fizikal di kaunter-kaunter JPJ.
Walau bagaimanapun pemilik lesen memandu layak menerima
rebat RM5.00 ketika pembaharuan Lesen Memandu Malaysia Digital (e-LMM) tanpa
cetakan fizikal. Oleh itu, pengguna boleh membuat pembayaran menggunakan kad
kredit atau kad debit tempatan sahaja. Pembayaran melalui pemindahan akaun bank
dan eWallet sedang dibangunkan dan akan dimaklumkan setelah tersedia
kelak.
Buat masa ini, aplikasi MyJPJ hanya boleh digunakan oleh
individu Warganegara Malaysia yang mempunyai JPJeID bagi perkhidmatan dalam
talian JPJ. Capaian aplikasi MyJPJ bagi Bukan Warganegara Malaysia atau
kategori syarikat iaitu bukan individu sedang dibangunkan dan akan dimaklumkan
kelak.
Secara kesimpulannya, rakyat Malaysia harus mengambil
peluang menggunakan perkhidmatan yang disediakan dan tidak lagi perlu
menggunakan perkhidmatan di kaunter
secara manual. Usaha ini juga sebagai langkah negara kita Malaysia
menuju ke arah digitalisasi serta meningkatkan rakyat yang celik IT.
没有评论:
发表评论